Malé obce měly z čeho vybírat

18. 11. 2025 DMO Události

V minulém týdnu se konaly již 62. Dny malých obcí (DMO) v Praze a Olomouci. Tradiční setkání starostů a starostek venkovských obcí s představiteli ústředních orgánů veřejné správy se koná pravidelně již od poloviny devadesátých let. Účastníci dostanou aktuální informace, mohou si vzájemně vyměnit zkušenosti a zároveň získají možnost poznat nabídku produktů a služeb od vybraných firem a institucí, které působí v oblasti veřejné správy.

Den malých obcí

Obě letošní podzimní konference Den malých obcí, které se konaly v pražském Kongresovém centru O2 univerzum a na Výstavišti Flora Olomouc, navštívilo více než 650 starostek a starostů. Všichni měli možnost sledovat bohatý program, ve kterém vystoupili zástupci ministerstev životního prostředí, místního rozvoje, financí a vnitra, představitelé zeměměřičského a katastrálního úřadu a předseda České unie sportu.

Snímek z DMO v hale O2 univerzum
Snímek z DMO v hale O2 univerzum

Praktická řešení pro samosprávy i obecní úřady prezentovalo více než 50 firem. Hlavními partnery byly společnosti AlzaBox, Bonita, Epson a PKV Build. K účastníkům promluvili také zástupci Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv a Spolku pro obnovu venkova.

O prezentace firem byl velký zájem
O prezentace firem byl velký zájem

Zelené příležitosti pro chytré obce

představil ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman. Prezentoval všechny podpory a možnosti z evropských operačních programů i z Modernizačního fondu a z národních zdrojů (Národní program životního prostředí a Nová zelená úsporám). Komentoval probíhající i připravované výzvy k podávání žádostí o podporu a uvedl řadu dobrých příkladů z praxe. Pro malé obce bylo přínosem zejména upozornění na nejčastější nálezy při kontrole projektů a doporučení pro minimalizaci chyb. V Olomouci přednášel tuto problematiku Martin Kubica, ředitel sekce realizace projektů SFŽP). V návaznosti na plán odpadového hospodářství hovořil David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí na ministerstvu o významu EPR (Extendent Producer Responsibility – rozšířená odpovědnost výrobce). Efektivně nastavený EPR systém totiž může významně snížit náklady obcí na odpadové hospodářství.

Zajímavé novinky z MMR pro malé obce

uvedl Leo Steiner, vrchní ředitel evropských a národních programů na MMR. Především sdělil, že fámy o zrušení resortu nejsou relevantní a ministerstvo pokračuje ve své činnosti. Hovořil o regionální politice, cestovním ruchu a realizaci zákona o podpoře bydlení – zřízení komplexních míst pro bydlení (KMB) na 115 obcích s rozšířenou působností (ORP) povinně a 17 ORP dobrovolně. KMB je poradenské pracoviště určené lidem, kteří řeší bytovou situaci, ať už jde o udržení stávajícího bydlení nebo pomoc v bytové nouzi. Tato místa poskytují poradenství, pomoc s dávkami, a také propojují zájemce o bydlení s možnými řešeními, jako je obecní či podporované bydlení. Pokud jde o stav digitalizace stavebního řízení, odkázal na podrobnější informace. Komentoval rovněž probíhající a připravované výzvy k podávání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu.

Hospodaření obcí v kontextu veřejných financí ČR

uvedl Miroslav Matej, ředitel odboru financování územních rozpočtů v rezortu ministerstva financí. Fiskální nerovnováha mezi státem a územní samosprávou se zvyšuje. Stát zápasí s provozními deficity a obce mají dlouhodobě obří přebytky. Obce a kraje si vystačí téměř na vše z vlastních příjmů, závislost na dotacích trvale klesá. Výsledkem je, že obce a kraje se topí v úsporách, ale jejich investice pokulhávají. Zůstatky na účtech obcí se za posledních 12 let čtyřikrát zvýšily, investice však jen 2,5krát.

Územní správní celky: zůstatky, dluh a investice (bez dotací)
Územní správní celky: zůstatky, dluh a investice (bez dotací)
Zdroj: IISSP, výpočty MF

Rychlému rozvoji obcí brání složitosti stavebního řízení (složitý proces, přehnané normy, složité územní plánování a neomezená možnost kohokoliv se vyjadřovat ke všemu beztrestně a bez odpovědnosti), slabé kapacity obcí k plánování a realizaci investic, složité zadávání zakázek a pomalé soudní přezkumy. Přesto je zřejmé, že zlepšený vývoj ekonomiky se přetaví do vyššího inkasa sdílených daní obcí.

Změna financování regionálního školství přinese spolu se změnou školského zákona obcím řadu změn povinností. Finanční toky do škol však dostanou těmito změnami velkého zjednodušení.

Zásadní zjednodušení finančních toků v regionálním školství
Zásadní zjednodušení finančních toků v regionálním školství

Prostřednictvím rozpočtového určení daní (RUD) se zásadně zvýší „výnos na žáka.“ Daňový podíl obcí na sdílených daních se od 1. 1. 2026 obcím zvýší z 24,16 % na 25,93 % a krajům z 9,45 % na 10,23 %. Pro obce, které nezřizují školská zařízení se nic nemění, ale zřizovatelům se zvýší podstatně daňové příjmy a peníze na pedagogy již nebudou muset používat na dofinancování nepedagogických pracovníků. Navzdory úbytku žáků, nebude docházet k úbytku peněz, jako tomu bylo v dotačním režimu.

Finanční problematiku v Olomouci prezentoval Tomáš Jandora z odboru financování územních rozpočtů MF ČR.

Odměňování členů zastupitelstev,

obecně závazné vyhlášky a vzdělávání ve veřejné správě. To byly náměty pro vystoupení Miroslava Veselého, ředitele odboru veřejné správy, dozoru a kontroly na Ministerstvu vnitra. Pro odměňování platí automatická valorizace odměny, která se počítá ze stanoveného vzorce vycházejícího ze základny – ta je Ministerstvem vnitra stanovena pro ro 2026 ve výši 48 147 Kč (Sdělení č. 406/2025 Sb.). Uvolněný člen zastupitelstva má nárok na automatické zvýšené odměny ze zákona, pro neuvolněné členy o výši odměny rozhoduje zastupitelstvo (zákon stanoví maximální výši). Resort pro obce připravuje průběžně interaktivní vzory pro tvorbu obecně závazných vyhlášek. V září byl spuštěn interaktivní vzor pro tvorbu obecně závazné vyhlášky ke stanovení regulace zacházení s pyrotechnickými výrobky podle nové právní úpravy v zákoně o pyrotechnice (účinnost od 1. prosince 2025). Podrobně byla vysvětlena rovněž novela zákona o úřednících územně správních celků, zejména úprava konceptu vstupního vzdělávání a zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ).

Povinnosti malých obcí směrem k digitálním technickým mapám (DTM)

zdůraznil Karel Štencel, předseda Českého úřadu zeměměřičského a kartografického (ČÚZK), v návaznosti na nové mapování a revize katastru. Klíčovou rolí obcí v projektu DTM krajů je role obce jako vlastníka dopravní a technické infrastruktury (místní komunikace, vodovod, kanalizace, veřejné osvětlení a někde i telekomunikační síť). Přináší to pro všechny obce povinnost předávat údaje o svých sítích přímo do DTM kraje. Tuto povinnost mohou obce zajistit buď vlastními kapacitami nebo ji mohou zajistit prostřednictvím externího subjektu. Nesplnění těchto povinností bude od roku 2027 pokutováno.

Podpora sportu v obcích

je nezbytným celospolečenským úkolem. Hovořil o tom mj. Jiří Koubek, vrchní ředitel sekce veřejné správy MV ČR a také Jan Boháč, předseda České unie sportu (ČUS). Dramatickým zjištěním je například skutečnost, že průměrné stáří sportovních zařízení u nás je 51 let. Česká unie sportu sdružuje 80 sportovních svazů s více než sedmi tisíci sportovních oddílů. Přitom 55 % klubů nemá dostatek prostředků pro svoji činnost,

81 % klubů nemá ani jednoho profesionálního trenéra dětí, 91 % předsedů dělá tuto činnost bezplatně a 67 % klubů pozoruje zhoršenou fyzickou kondici u dětí. Sport by se měl stát prioritou ČR v novém Strategickém rámci finančního období EU 2028–2034.

Cílem je získat prostředky na rozvoj sportovní infrastruktury obcí a měst. Pro tento záměr existuje silná argumentace – závazky EU a NATO k posílení obranyschopnosti, důraz na civilní připravenost a odolnost, zvýšit fyzickou zdatnost a zdraví obyvatel.

Den malých obcí na jaře 2026 – 10. března (Olomouc) a 17. března (Praha)